Tuusulan Kerttuli Oy

Tuusulan Kerttuli Oy:n perinteikkäät asumispalvelut ikääntyneille ja mielenterveyskuntoutujille siirtyivät Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n omistukseen. Tärkeintä on laadukkaiden hoivapalveluiden tarjoaminen asiakkaille myös tulevaisuudessa.

Vahvan paikallisen aseman saavuttanut Tuusulan Kerttuli Oy on tarjonnut asumispalveluita ikääntyneille ja mielenterveyskuntoutujille vuodesta 1992 asti. Hyvä maine ja tunnettuus sekä vakaa taloudellinen tilanne ovat ennenkin houkutelleet ostajaehdokkaita Kerttulin kynnykselle, mutta vasta syksyllä 2018 tullut yhteydenotto sai omistajat Anna Salmisen ja Raija Hämäläisen pohtimaan yrityksen arvon mittauttamista ja yritystoiminnan myymisen mahdollisuutta.

Myyjien edustajana toiminut Jani Salminen kuvailee myyntiä oppimisprosessiksi, jossa asiantuntijoista oli suuri apu. Salminen tunsi ennestään Pekka Peltorannan, joka avustaa yrityksensä Digital Audit Companyn kautta kauppaprosesseja, ja juridiikkapuolella avusti Mikael Salmi Asianajotoimisto Fennosta.

Peltorannan suosituksesta mukaan otettiin myös Advance Teamin liiketoimintajohtaja Pekka Kiukkonen, joka ehdotti yrityksen myynnin kilpailuttamista. Näin mukaan kisaan tuli yksityisten terveyspalvelujen tuottaja Mehiläinen, joka valikoitui lopulta Kerttulin ostajaksi.

Jani Salminen kertoo myyntipäätöksen syntyneen yhtenäisen arvomaailman pohjalta, jossa ostajan visio Kerttulin kehittämisestä oli sellainen, minkä myös myyjät hyväksyivät. Käytyjen keskustelun pohjalta syntyi luottamus ja tunne siitä, että yritysten toimintamallit ovat yhteneväiset:

– Myyntipäätöstä tehtäessä tärkeää oli se fiilis, mikä Mehiläisen edustajien tapaamisesta meille jäi. Kokonaisuutena myyntiprosessia voisi kuvailla Sibeliuksen Puusarjan pianosävellyksellä Koivu: Mahtipontinen alku, rauhallinen keskivaihe ja kiihtyvä loppu.

Kuvassa: vasemmalta Niklas Härus (Mehiläinen liiketoimintajohtaja), Elina Rautaporras (Mehiläinen lakimies) Jani Salminen, Anna Salminen, Raija Hämäläinen ja Marko Hanhisuo (Mehiläinen).

Hyvällä maineella pääsee pitkälle

Salminen kertoo yrityksen myynnin olleen pitkän pohdinnan takana. Tuusulan Kerttulin hyvä maine on sen entisille omistajille kunnia-asia, ja he toivovat yrityksen kehittyvän entistä vahvemmaksi Mehiläisen omistuksessa.

– Hoiva-alalla on haasteita, ja yritystoiminta ei tule ainakaan helpottumaan tulevaisuudessa. Tulevat toimialan muutokset voivat olla aika isoja, mutta ne tulee nähdä positiivisina. Jatkossa laatuun ja valvontaan tullaan kiinnittämään entistä tarkempaa huomiota, joten lopulta muutos koituu asiakkaiden hyväksi.

Julkisuudessakin pinnalla olleet tiettyjen hoivapalveluiden tarjoajien ongelmat ovat Salmisen mukaan ratkaistavissa yksinkertaisella keinolla: satsaamalla laatuun eli hyvään henkilöstöön ja sijoittamalla yrityksen tuottoja takaisin liiketoiminnan kehittämiseen.

– Meidän toimintaperiaatteemme on ollut se, että joka euroa ei yritetä laittaa omaan säästöpossuun. Nämä satsaukset ovat luoneet Tuusulan Kerttulille vakaan ja luotettavan maineen, josta monet muut toimijat voivat ottaa mallia, Salminen heittää.

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta päivittäiseen asukastyöhön tai työsuhteisiin. Tuusulan Kerttuli jatkaa toimintaansa tutulla henkilöstöllä, mutta Mehiläisen brändin mukaisesti nimettynä: mielenterveyskuntoutujille suunnattu asumispalvelu on jatkossa nimeltään Ykköskoti Kerttuli, ja ikääntyneiden hoivakodin nimeksi tulee Mainiokoti Kerttuli.

Lue lisää tarinoita onnistuneista yrityskaupoista www.advanceteam.fi/referenssit .

Teksti:
Hanna Piiparinen
Ampersand Design Oy

Jätä soittopyyntö