Yrityskaupat ovat aina kiinnostavia ja Suomelle tärkeitä

Mediassa isot yrityskaupat saavat runsaasti julkisuutta, etenkin jos suomalainen yhtiö myydään ulkomaiseen omistukseen. Viimeisin kiinnostava esimerkki on tekoäly-yhtiö Silo AI joka myytiin yli 600 miljoonalla eurolla Yhdysvaltalaiselle AMD:lle. Myyjien joukossa on useita jo aiemmin yrityksensä myyneitä ja vaurastuneita suomalaisia yrittäjiä, joiden pääomat mahdollistivat täysin uuden teknologian innovoinnin ja yrityksen kasvun.

Myös isoja epäonnistumisia yrityskaupoissa muistellaan vielä vuosikymmenten jälkeenkin. Suurimmista mokista on tehty kirjakin ”Suomen pahimmat bisnesmokat” (Markku Kuisma ja Pekka Seppänen, Siltala 2015). Moni isoista bisnesmokista on epäonnistunut yrityskauppa.

Osaaminen on yrityskaupoissa avainasemassa

Usein julkisuudessa väitetään ja jopa korkeakouluissa opetetaan, että suurin osa yrityskaupoista epäonnistuu. Se on osin turhaa pelottelua. Usea yrityskauppa voi jäädä tavoitteestaan, mutta harvoin se tarkoittaa totaalista epäonnistumista. Ostajalla voi alun perin olla epärealistiset tavoitteet mitä ja miten nopeasti kauppa tuo tulosta tai strategista hyötyä. Niiden mittaaminen on hankalaa. Jälkiviisaus on helppoa.

Pk-yrityksissä ei yleensä ole yrityskauppaosaamista tai kokemusta yrityskaupasta. Suurilla yhtiöillä taas on sekä kokemusta että osaamista. Pk-yrityksen kannattaa käyttää asiantuntijoita yrityskauppaa valmistellessa sekä kaupan jälkeen yrityksen haltuunotossa ja viestinnässä. Sekä yritystä myyvän että yritystä ostavan. Näin tekevät myös suuryhtiöt, vaikka niillä on omaakin osaamista.

Sivuillamme on myös yrityksensä myyneiden tarinoita. Miten Advance Teamin avulla yrityskauppa saatiin onnistuneesti maaliin.

Tietoja tehdyistä yrityskaupoista jo vuosikymmeniä

Talouselämä-lehti on julkaissut yrityskauppatietoa ja -taulukkoa jo kuudella vuosikymmenellä, 70-luvulta alkaen. 70-luvun Suomi oli aika erinäköinen, varsinkin yrityssektori. Yrittäjyys ei ollut kovin arvostettua eikä yrityskaupat arkea. Pk-yrityksiä oli todella vähän. Talouselämän yrityskauppa uutisoinnilla on varmasti ollut oma osuutensa Suomen yrityskauppakulttuurin kehityksessä sekä varsinkin sen seurannassa. Se myös on ollut lehden luetuinta sisältöä läpi julkaisuhistorian.

Advance Team julkaisee omaa Yrityskauppakatsausta kerran kuukaudessa.

Pk-yritykset ovat Suomen talouden selkäranka

Suurin osa yrityskaupoista kappalemäärin tehdään pk-yrityksissä. Ne saavat vähän mediajulkisuutta, vaikka pk-yritykset ovat Suomen ja koko EU-alueen talouden ja työllisyyden selkäranka. EU:n arvion mukaan pk-yritykset tuovat EU-alueen BKT:sta lähes 60 prosenttia ja muodostavat yksityisen sektorin työpaikoista jopa 70 prosenttia. Suomessa vastaavat luvut ovat hieman pienempiä, koska Suomi on perinteisesti suuryhtiötalous, mikä näkyy vieläkin meidän yhteiskunnassamme.

Toivottavasti pk-yritykset ovat yhä vahvempia jatkossa, jotta Suomen talous on dynaaminen, innovointi kasvaa ja uusia työpaikkoja syntyy Suomeen. Julkisella sektorilla on oma roolinsa, samoin suuryrityksillä, mutta talouden dynamiikka on paljolti pk-yritysten varassa.  Tässä myös start up-yrityksillä on oma osuutensa. Vahvistuva pk-yrityssektori tarkoittaa myös kasvavaa määrää yrityskauppoja. Ja toisin päin, yrityskauppojen määrän kasvu tarvitsee vahvistuvaa pk-yrityssektoria sekä vahvistuvaa taloutta.

On hienoa, että korkeakoulut tänä päivänä tuottavat yhä enemmän innovaatioita ja nimenomaan uusia yrittäjiä. Ennen yrittäjän ura oli elinikäinen, nykyään moni nuorempi yrittäjä myy yrityksensä ja siirtyy kehittämään toista, usein yritysoston kautta.

Yrityskauppaan valmistautuminen

Advance Team auttaa yrityksen myyjää muodostamaan laajan käsityksen yrityksen taloudellisesta arvosta ja millaisella rakenteella sekä strategialla kauppa kannattaa tehdä. Mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja heikkoudet. Mitä kaupan veroseuraamukset ovat jne. Arvonmääritys on vain yksi osa laajaa analyysiä ja yrityksen myynnin suunnitelmaa. Me kutsumme sitä Myytävyysanalyysiksi, ja teemme sen aina ennen yrityksen myynnin aloitusta.  Siitä tarkemmin täällä.

Myyjän kannattaa valmistautua itse yrityksen myyntiin mahdollisimman hyvin. Valmistautuminen tuo merkittävää etua ostajan kanssa käytäviin neuvotteluihin. Usein myös suoraa rahallista etua parempana kauppahintana ja kaupan ehtoina. Hyvä valmistautuminen vähentää ostajan argumentteja yhtiön arvon suhteen ja lisää kummankin osapuolen yhteisymmärrystä mitä kaupalla tavoitellaan. Pelkkä ”hyvä hinta” ei aina ole tärkein kriteeri kaupan onnistumiselle ja ”hyvälle kaupalle”.

Syyt yrityskaupan epäonnistumisiin ovat samoja kuin onnistumisiin

Yrityskauppoja on tutkittu ja analysoitu Suomessa ja maailmalla valtavasti, monin erilaisin tuloksin. Yrityskaupan jälkeiseen menestymiseen tai epäonnistumiseen on valtavasti eri syitä, usein samat tekijät vaikuttavat kumpaankin.

Pk-yrityksen kohdalla on paljon kiinni siitä, että ostaja ymmärtää miksi ostokohde menestyy, miten ne tekijät jatkuvat kaupan jälkeen ja mitä niistä kannattaa maksaa.

Myyjän kannattaa hyvällä pohjatyöllä varmistaa, että yhtiön menestymisen kannalta kriittiset tekijät; yrityksen johto, tuotteet, henkilöstö, asiakkaat jne. on ennen kauppaa pidetty hyvässä kunnossa ja ne ovat siirrettävissä uudelle omistajalle. Silloin yritys on houkutteleva ostokohde usealle ostajalle.

Ylioptimistinen tulevaisuuden maalailu harvoin on myyjälle eduksi. Se vie uskottavuutta hankkeelta eikä yritys mene kaupaksi. Kun yrityksen arvo on perusteltu laajasti ja realistisesti, ostajan on hankalampi väittää muuta. Suunniteltu kauppa myös toteutuu todennäköisemmin.

Rahoituksen rooli on merkittävä

Yrityskaupoissa rahoituksen saaminen ja rahan hinta ovat nyt selvästi isommassa roolissa. Ostetun pk-yrityksen pitää tuottaa kassavirtaa, jolla ostaja saa kaupan maksettua, vaikka laadittu ennuste ei toteutuisikaan. Pankit ovat kriittisiä ostetun yrityksen kassavirran ja lainanhoitokyvyn suhteen. Tällä on vaikutusta myös kauppahintoihin, niiden pitää olla järkeviä, jotta pankit ja Finnvera rahoittavat yrityskauppaa.

Advance Team auttaa myös rahoitusratkaisujen tekemisessä ja hakemisessa. Meillä on pitkä kokemus yritysrahoituksesta. Tutustu rahoitusratkaisut -palveluumme.

Yrityskauppojen tulevaisuus

Suomen talous tarvitsee paljon kasvavia yrityksiä ja myös yhä enemmän yrityskauppoja. Se luo dynamiikkaa ja kasvua talouteen. Yrityskaupat luovat aina uutta. Yrityskauppa on investointi, jolla ostaja hakee kasvua ja tuloja. Parhaimmillaan se nopeuttaa kasvua, innovaatioita ja yhä useampi yhtiö kansainvälistyy.

Pk-yritykset mediassa

Koska pk-yritykset ovat erittäin tärkeitä Suomen taloudelle ja työllisyydelle, on niiden näkyminen mediassa tärkeää. Se luo positiivista mielikuvaa yrittäjyydestä ja pk-yritysten tärkeydestä. Yrittäjyys ei ole mediassa toivottavasti vain tie ongelmiin ja konkurssiin. Median luoma kuva, että yrityksillä ja yrittäjillä on hyvät mahdollisuudet menestyä, on tärkeää.

Oma täysin epätieteellinen ja lyhyt otanta mediasta kertoo melko surullista tarinaa. Helsingin Sanomien 10 viime numerossa pk-yritysjuttuja laveasti tulkiten oli alle 10 kappaletta. Lähes puolet negatiivisia; konkurssi, yrityksen toiminnasta valitetaan, kuolleet yrittäjät, korruptio. Muutama yritys mainittu ilmiön kautta; DEI, ja +40 ravintolat. Ja on muutama positiivinenkin; Kellohameyrittäjä, punk-parturi, mahdollinen listautuja ja kansainvälisesti menestynyt animaatiostudio.

Talouselämän otos viidestä numerosta on myös murheellinen. Yksi erillinen juttu pk-yrityksen saneerauksesta. Käytännössä kaikki Talouselämän pk-yritysjutut löytyvät yrityskauppa uutisista. Ehkä se kertoo asian tärkeydestä.

Jukka Saarelainen
Yritysvälittäjä, KTM
Helsingin toimisto
Jätä soittopyyntö